گروه ادبیات فارسی استان در سال تحصیلی 99 -98



 

سایت های مرتبط

لینک های مفید

 

 

چرخه درس پژوهی

 

 

 

 

 


انیمیشن و فیلم های کوتاه آموزنده و مفهومی




 




انشا

 

 

 


طرح درس نویسی

  فرم خام طرح درس ملی

     (  فایلword و PDF  )

 

            

 

 راهنمای طراحی آموزشی در سه فایل 

                       

 املا

شیوه نامه تصحیح املای فارسی

 

ا

دفتر نمره هوشمند 


 برای دریافت کلیک کنید


گنج نامه ادبی

مجموعه

شعر / موسیقی/ لیست شعرا/ آثار شعرا/ مختصر زندگی نامه شعرا/ واژه یاب


دریافت کنید


فرهنگ نامه 

فرهنگ معین   

موسیقی

   موسیقی بی کلام 

  مناسب دکلمه های اشعارکتاب فارسی

و زنگ انشا



 


کتاب راهنمای معلم فارسی

کتاب راهنمای فارسی پایه هفتم


  

همکاران محترم ؛

pdf تمامی کتاب های درسی دوره های ابتدائی و متوسطه و نیز روش تدریس آنها  ( کتاب معلم) را می توانید از سایت دفتر تألیف  کتاب های درسی دانلود کنید

 



فرصت برابر //  آموزش مداوم

برنامه طرح درس ملی

بودجه بندی کتاب های فارسی و نگارش دورۀ اول متوسطه

برگزاری کارگاه آموزشی



کارگاه آموزشی یک روزه در رشته ادبیات فارسی دوره اول متوسطه  پیرو بخشنامه استانی و فایل زمان بندی ،با حضور سرگروههای نواحی و مناطق استان از ساعت 8 صبح روز پنج شنبه مورخه 2 آبان 98در محل دبیرستان نمونه دولتی استاد شهریار ناحیه سه برگزار گردید . 

در این کارگاه آموزشی یک روزه ، سرگروههای ادبیات فارسی استان ضمن تبیین برنامه عملیاتی در سال تحصیلی 99 -98 ، محتوای علمی ، آموزشی ارائه نمودند . هم چنین سرگروه های سنجش و نظارت و درس پژوهی استان ، در کارگاه مذکور حضور پیدا کردند و محتوای مرتبط با موضوعات سنجش عملکرد و نظارت و درس پژوهی را ارائه نمودند.

ادامه مطلب 

راهکار های پر بار کردن زنگ انشا.docxپاور پوینت ها و مطالب آموزشی 


برای دریافت پاور پوینت آموزش زمان ها کلیک کنید.





راهکار های پربار کردن زنگ انشا- دریافت فایل

                                 


    

                                    

                  مهارت های چهارگانه زبان فارسی - دانلود کنید (pdf)   

 

 

       فایل مربوط به آزمون سنجش عملکردی را از لینک زیر دانلود کنید



                    برنامه عملیاتی گروه ادبیات در سال 99-98 -دانلود کنید                                                                             

دست گیر که دست آویز نداریم

وقتی رعیتی می خواست به  خدمت سلطانی برود؛ غالباً با هدیه ای در خدمت سلطان حضور می یافت. مثلا یکی از بهترین گوسفندانش را یا هر محصول دیگری. به آن هدیه دست آویز می گفتند. یعنی آن را بهانه قرار می دادند و سخن خود را به عرض می رساندند.


در شعر سعدی هم که در کتاب هفتم آمده برای این عبارت قرابت معنایی داریم:

همه طاعت آرند و مسکین نیاز            بیا تا به درگاه مسکین نواز

چو شاخ برهنه برآریم دست      که بی برگ از این بیش نتوان نشست  


همه طاعت آرند : همه عبادت هایشان را می آورند. مثلا : حج و جهاد و نماز و زکات و ..... اما انسان مسکینی که این ها را ندارد فقط نیازش را می آورد و می گوید :"خدایا من فقط نیاز آورده ام "به عبارتی همان :دست گیر که دست آویز نداریم.


 

هر که در او جوهر دانایی است    بر همه چیزیش توانایی است

برای دریافت معنی صحیح این بیت باید اول معنی شمشیر جوهردار را بدانیم. شمشیر جوهردار شمشیری بود که آهنگران برای ساختن آن نخست آهن را داغ کرده می کوبیدند و بعد میان آن را ( مثل نان ساندویچ)باز می کردند و تیغه ای فولادین را در میان آن قرار داده و دوباره در کوره می گذاشتند و بعد آن را با پتک می کوبیدند و شمشیری درست می کردند که آن تیغۀ فولادین در قسمت برنده (لبه) آن قرار می گرفت طوری که آهن آن را در میان می گرفت و چنین شمشیری با بهره بردن از خاصیت پولاد دیر کند می شد و با بهره بردن از خاصیت آهن شکنندگی نداشت .

 شمشیری خوب بود که تیغه فولادین به کار رفته در ساخت آن  مرغوب باشد، به آن تیغۀ فولادین جوهر می گفتند و چنین شمشیری را شمشیر جوهردار می گفتند.

در این شعر هم یک استعاره مکنیه و یک تشبیه به کار رفته است. داشتن جوهر ویژگی شمشیر است که به انسان نسبت داده شده( استعاره مکنیه) و دانایی نیز که به انسان شخصیت و موثر بودن را به ارمغان می آورد به جوهر تشبیه شده است.


 

 

به نام خداوند جان و خرد              کزین برتر اندیشه بر نگذرد

قبل از این که این بیت را شرح دهیم، لازم است که از متون اسلامی آیاتی  را که می توانند در فهم این بیت به ما کمک کننند مرور می کنیم:

یک شرکت معتبر تولیدی وسایل را در نظر بگیرید، اگر چنین شرکتی بخواهد در نمایشگاهی توانمندی های خود را به نمایش بگذارد بدیهی است که به سراغ آخرین و به روز ترین تولیدات خود خواهد رفت و هرگز از تولیدات ساده چیزی به نمایش نمی گذارد اما در مورد خدا چنین نیست. خدا، آن خلاق قادر، حتی اگر از خلقت خود نمونه ای ساده را پیش چشم انسان ها بیاورد، آن نمونه به ظاهر ساده را هم برای انسان حرف هایی دارد که انسان حتی از فهم قسمت هایی از آن ناتوان است. این مطلب در آیه 26 سوره بقره چنین آمده است: إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ 

ترجمه :
همانا خدا پروا نمى کند از این که به پشّه اى و بالاتر از آن مثل بزند پس کسانى که ایمان آورده اند مى دانند که آن حقّ است از جانب پروردگارشان، و امّا کسانى که کفر ورزیده اند مى گویند: خدا از این مَثَل چه اراده کرده است؟ بسیارى را با آن گمراه مى سازد و بسیارى را با آن هدایت مى کند، و با آن جز فاسقان را گمراه نمى کند.

 حال به بیت برمی گردیم:

به نام خداوند جان و خرد                   کزین برتر اندیشه بر نگذرد

فردوسی هم اگر چه در بیت اول، جان و خرد را از خلقت خدا مثال آورده است اما در بیت های بعدی، نمونه های دیگری را هم آورده :

خداوند کیوان و گردان سپهر    فروزندۀ ماه و ناهید و مهر

پس در بیت اول هم آن چه اهمیت دارد، این است که خداوند خالق پدیده هاست حالا این پدیده ها جان و خرد باشد یا کیوان و ماه و مهر و یا حتی مگس و پشه ، فردوسی می فرماید به نام خدایی که ما می توانیم این قدر از او بفهمیم که او خالق جان و خرد است و اگر بخواهیم بیشتر از این سعی کنیم و بخواهیم به چیستی خدا بپردازیم ، این مفهوم در ذهن محدود ما نمی گنجد.


 


وقتی .........

کلمۀ «وقتی» در گفتگوهای روزمرۀ امروزی به عنوان حرف ربط بین دو جمله عمل می کند مثلا:

وقتی من رسیدم او رفته بود.

موقع خوانش هم جملۀ « وقتی من رسیدم» را طوری می خوانیم که شنونده انتظار داشته باشد که جمله « او رفته بود» را بشنود و اگر تنها جملۀ «وقتی من رسیدم» را بشنود از ما می پرسد:

وقتی تو رسیدی چه اتفاقی افتاد؟

اما در متون گذشته کلمۀ «وقتی» گاهی به عنوان قید به کار می رفته است که نمونه های آن را در کتاب های فارسی هشتم و نهم به کار رفته است.

در کتاب فارسی هشتم در حکایت «خود شناسی» آمده است:

وقتی جولاهه ای به وزارت رسیده بود.

برای خوانش درست این کلمه در روی تخته سیاه می نویسیم:

روزی جولاهه ای به وزارت رسیده بود.

و از دانش آموزان می خواهیم آن را بخوانند. بعد کلمه «روزی»  را پاک کرده و کلمۀ وقتی را می نویسیم و می خواهیم با همان لحن جملۀ قبلی آن را بخوانند. در واقع معنی هر دو جمله یکی است.

در کتاب فارسی نهم نیز در حکایت مربوط به سلمان فارسی می خوانیم:

وقتی خادمی به وی رسید. باز می توان در تخته سیاه نوشت:

روزی خادمی به وی رسید.

و بعد به جای کلمۀ «روزی» کلمۀ «وقتی» را بنویسیم و از دانش آموزان بخواهیم که با همان لحن آن را بخوانند.


 

 

چراغ نبود..

چراغ نبود: منظور از چراغ همان ماده مصرفی آن یعنی « روغن » است چون ساختمان چراغ های قدیمی خیلی ساده بود و در همه خانه ها یک ظرفی پیدا می شد که به عنوان چراغ از آن استفاده شود مهم همان روغن است که مصرف می شود و در آخر هم مادر رابعه به همسرش می گوید که « به فلان همسایه رو و چراغی روغن بخواه» یعنی به اندازه پر کردن یک چراغ روغن بخواه.


در بصره قحطی عظیم پیدا شد:

«قحط» به معنای خشکسالی است و «ی» که به آن چسبیده یای نکره است پس «قحطی عظیم» یعنی یک خشکسالی عظیم و در خوانش آن دقت کنیم که بین دو واژه «قحطی» و « عظیم» کسره خوانده نشود.


 

دلا غـافل ز سبحانی چه حاصل/مطیع نفس شیطانی چه حاصل

بود قدر تو افــــزون از ملائک/تو قدر خود نمی دانی چه حاصل

ای انسان  وقتی تو از خدای سبحان غافل هستی  چه سود؟!

و وقتی که فرمانبر نفس شیطان هستی چه سود؟!

مقام و ارزش تو از فرشتگان بالاتر است

 اما وقتی تو قدر خود را نمی دانی ( با نافرمانی از خدا و هوا پرستی خود را خوار می کنی) دیگر چه سود؟!


 

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

سعدی در این مصرع در مقام نصیحت است و موقع نصیحت انسان مخاطب خویش را با کلماتی مهرآمیز خطاب می کند تا زمینه پذیرش را در او به وجود آورد.سعدی خود را برادر مخاطب خویش و مخاطب خویش را «جان برادر» یعنی جان خویش می خواند. دقت فرمایید که در این مصرع قسم خوردن نداریم برخی با دیدن جان برادر فکر کرده اند که این جا سعدی به جان برادر قسم خورده است  به عبارتی ساده تر :

ای جان برادر،  کسی مزد می گیرد که کار کرده باشد.


 

چشمه های معرفت از درون من  سر باز خواهند کرد...

یاد آور این حدیث نبوی است که فرمود : 

من اخلص لله اربعین صباحا فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه

هرکس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، خدا چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می کند.



سال دیگر که به روستا برگشتم... 

سال دیگر که به روستا برگشتم ، بر روی سبزه ها و کشته های سیراب ، درختان سرسبز باغ و صحرا دیدم که شاخه ی دست های خویش را به آسمان برافراشته بودند و دعا می کردم و کودکان پر نشاط گل بوته ها و نو جوانان امیدوار ذرت ها در گوش نسیم ،آمین می گفتند و با غرور و مهربانی و خشنودی ، باغ و صحرا را تماشا می کردم و درخت ها و بوته ها می نگریستم . گویی با هریک ار آنان آشنایی دیرینه دارم و با همه ی ساقه های سر سبز ، رفیق و خویشاوندم . این نخستین باری بود که در برابر این همه عظمت و بزرگی و در میان این همه آفرینش خداوند ، خود را که هنوز نوجوان بودم بزرگ حس می کردم .

خود ارزیابی :   

 چرا در میان آن ها احساس غرور می کند و چرا نویسنده احساس می کند که با هریک از عناصر طبیعت آشنایی دیرینه دارد ؟

نویسنده تلمیحی زیبا به آیۀ 70 سورۀ مبارکه اسرا دارد: 

۞ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا


و این که انسان بر بسیاری از آفریده های الهی برتری دارد و در واقع انسان رئیس این موجودات است و آن ها برای انسان خلق شده اند آن چنان که یک فرمانده از دیدن لشکریان خود احساس غرور می کند نویسنده هم با دیدن درختان و سبزه ها و ... احساس غرور دارد.


تجمیع فراخوان های ادبیات فارسی / سال تحصیلی 99-98

نتایج آزمون آنلاین عملکردی گروه ادبیات فارسی  99 / 98

نرم افزار آموزشی  مفید  « چرو » 

پایه نهم

کاری از همکار گرامی جناب آقای فاروق سلیمانی 

برنامه رایگان است آن  را از فایل زیپ شده در آورده نصب کنید و روی help  روی گزینه فعال سازی کلیک کنید.


 
 


«

عنوان

نمونه سوالات ادبیات فارسی نوبت اول هر سه پایه متوسطه دوره اول

http://s9.picofile.com/file/8274918818/loading02.gif  http://s9.picofile.com/file/8274918818/loading02.gif   http://s9.picofile.com/file/8274918818/loading02.gif

پایه هفتم             پایه هشتم              پایه نهم

ارزشیابی مستمر

ارزشیابی مستمر


مقدمه: فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان بسیار پیچیده است. محققان و علمای ارزشیابی معتقدند ، زمانی که معلم از شیوه های متفاوتی برای سنجش آموخته ها و عملکرد دانش آموزان استفاده‌‌ می‌کند، ارزشیابی از اعتبار بیشتری برخوردار است. مهم اینست که شیوه ای که معلم انتخاب ‌‌ می‌کند باید با هدف ها و محتوای برنامه ی درسی مورد نظر سازگار باشد. در تمامی نظام های آموزشی دنیا ارزشیابی تکوینی بسیار مهم بوده و بخش جدا نشدنی از فرایند آموزش تلقی‌‌ می‌شود چون ارزشیابی تکوینی (مستمر) با فرایند یاددهی – یادگیری یکپارچه‌‌ می‌شود و و در سرتا سر دوره ی آموزشی تداوم‌‌ می‌یابد.

ارزشیابی تکوینی که طور مستمر صورت‌‌ می‌گیرد فرایندی منظم در اصلاح جریان و چگونگی یادگیری ایجاد کرده و به بهبود به یادگیری‌‌ می‌انجامد. در ارزشیابی مستمر بر خلاف توجه صرف و مطلق به نتیجه و محصول  به فرایند تولید دانش توجه گردیده و به تلاش و فعالیت فرد در رسیدن به پاسخ تکیه دارد.

در ارزشیابی مستمر معلم باید دانش آموزان را از محصور ماندن در کتاب و کلاس خارج کرده و چگونگی جمع آوری و نقد اطلاعات از طریق اجرای طرح های تحقیقاتی و انجام دادن تکالیف بسطی و امتدادی مرتبط با محتوای درس به صورت فردی و گروهی را به او بیاموزد. بنابراین تغییر و اصلاح نگرش های موجود در معلمان نسبت به موضوع ارزشیابی و نهادینه کردن جایگاه واقعی ارزشیابی مستمر در مدارس از ضرورتی اجتناب ناپذیر است.


برای دانلود پی دی اف کامل این مقاله کلیک کنید                             

توسعه يافته توسط مرجع متخصصين دي ان ان - localized by DnnExpert

مرجع متخصصين دي ان ان - DnnExpert

مرجع متخصصين دي ان ان

پشتيباني مالي توسط فرسيکا - Sponsored by Farsica

فرسيکا - Farsica

فرسيکا