Azan

 

 

 

 

http://s9.picofile.com/file/8275175326/%D9%87%D8%AF%D8%B1.gif

کادر متنی

افزودن محتوا

فرم خام طرح درس ملی

 عنوانصاحب امتیازدسته‌بندیتاریخ اصلاححجم 
فرم خام طرح درس ملی  1398/07/2462/42 KBدانلود

کادر متنی

ارزشیابی مستمر

مقدمه: فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان بسیار پیچیده است. محققان و علمای ارزشیابی معتقدند ، زمانی که معلم از شیوه های متفاوتی برای سنجش آموخته ها و عملکرد دانش آموزان استفاده‌‌ می‌کند، ارزشیابی از اعتبار بیشتری برخوردار است. مهم اینست که شیوه ای که معلم انتخاب ‌‌ می‌کند باید با هدف ها و محتوای برنامه ی درسی مورد نظر سازگار باشد. در تمامی نظام های آموزشی دنیا ارزشیابی تکوینی بسیار مهم بوده و بخش جدا نشدنی از فرایند آموزش تلقی‌‌ می‌شود چون ارزشیابی تکوینی (مستمر) با فرایند یاددهی یادگیری یکپارچه‌‌ می‌شود و و در سرتا سر دوره ی آموزشی تداوم‌‌ می‌یابد.

ارزشیابی تکوینی که طور مستمر صورت‌‌ می‌گیرد فرایندی منظم در اصلاح جریان و چگونگی یادگیری ایجاد کرده و به بهبود به یادگیری‌‌ می‌انجامد. در ارزشیابی مستمر بر خلاف توجه صرف و مطلق به نتیجه و محصول  به فرایند تولید دانش توجه گردیده و به تلاش و فعالیت فرد در رسیدن به پاسخ تکیه دارد.

در ارزشیابی مستمر معلم باید دانش آموزان را از محصور ماندن در کتاب و کلاس خارج کرده و چگونگی جمع آوری و نقد اطلاعات از طریق اجرای طرح های تحقیقاتی و انجام دادن تکالیف بسطی و امتدادی مرتبط با محتوای درس به صورت فردی و گروهی را به او بیاموزد. بنابراین تغییر و اصلاح نگرش های موجود در معلمان نسبت به موضوع ارزشیابی و نهادینه کردن جایگاه واقعی ارزشیابی مستمر در مدارس از ضرورتی اجتناب ناپذیر است

برای دانلود پی دی اف کامل این مقاله کلیک کنید:

کادر متنی

کادر متنی

کادر متنی

                                                                                                                                                                         دست گیر که دست آویز نداریم.

وقتی رعیتی می خواست به  خدمت سلطانی برود؛ غالباً با هدیه ای در خدمت سلطان حضور می یافت. مثلا یکی از بهترین گوسفندانش را یا هر محصول دیگری. به آن هدیه دست آویز می گفتند. یعنی آن را بهانه قرار می دادند و سخن خود را به عرض می رساندند.

در شعر سعدی هم که در کتاب هفتم آمده برای این عبارت قرابت معنایی داریم:

همه طاعت آرند و مسکین نیاز            بیا تا به درگاه مسکین نواز

چو شاخ برهنه برآریم دست      که بی برگ از این بیش نتوان نشست  

 

همه طاعت آرند : همه عبادت هایشان را می آورند. مثلا : حج و جهاد و نماز و زکات و ..... اما انسان مسکینی که این ها را ندارد فقط نیازش را می آورد و می گوید :"خدایا من فقط نیاز آورده ام "به عبارتی همان :دست گیر که دست آویز نداریم.

 

هر که در او جوهر دانایی است    بر همه چیزیش توانایی است

برای دریافت معنی صحیح این بیت باید اول معنی شمشیر جوهردار را بدانیم. شمشیر جوهردار شمشیری بود که آهنگران برای ساختن آن نخست آهن را داغ کرده می کوبیدند و بعد میان آن را ( مثل نان ساندویچ)باز می کردند و تیغه ای فولادین را در میان آن قرار داده و دوباره در کوره می گذاشتند و بعد آن را با پتک می کوبیدند و شمشیری درست می کردند که آن تیغۀ فولادین در قسمت برنده (لبه) آن قرار می گرفت طوری که آهن آن را در میان می گرفت و چنین شمشیری با بهره بردن از خاصیت پولاد دیر کند می شد و با بهره بردن از خاصیت آهن شکنندگی نداشت .

 شمشیری خوب بود که تیغه فولادین به کار رفته در ساخت آن  مرغوب باشد، به آن تیغۀ فولادین جوهر می گفتند و چنین شمشیری را شمشیر جوهردار می گفتند.

در این شعر هم یک استعاره مکنیه و یک تشبیه به کار رفته است. داشتن جوهر ویژگی شمشیر است که به انسان نسبت داده شده( استعاره مکنیه) و دانایی نیز که به انسان شخصیت و موثر بودن را به ارمغان می آورد به جوهر تشبیه شده است.

 

به نام خداوند جان و خرد              کزین برتر اندیشه بر نگذرد

قبل از این که این بیت را شرح دهیم، لازم است که از متون اسلامی آیاتی  را که می توانند در فهم این بیت به ما کمک کننند مرور می کنیم:

یک شرکت معتبر تولیدی وسایل را در نظر بگیرید، اگر چنین شرکتی بخواهد در نمایشگاهی توانمندی های خود را به نمایش بگذارد بدیهی است که به سراغ آخرین و به روز ترین تولیدات خود خواهد رفت و هرگز از تولیدات ساده چیزی به نمایش نمی گذارد اما در مورد خدا چنین نیست. خدا، آن خلاق قادر، حتی اگر از خلقت خود نمونه ای ساده را پیش چشم انسان ها بیاورد، آن نمونه به ظاهر ساده را هم برای انسان حرف هایی دارد که انسان حتی از فهم قسمت هایی از آن ناتوان است. این مطلب در آیه 26 سوره بقره چنین آمده است: إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ 

ترجمه :
همانا خدا پروا نمى کند از این که به پشّه اى و بالاتر از آن مثل بزند پس کسانى که ایمان آورده اند مى دانند که آن حقّ است از جانب پروردگارشان، و امّا کسانى که کفر ورزیده اند مى گویند: خدا از این مَثَل چه اراده کرده است؟ بسیارى را با آن گمراه مى سازد و بسیارى را با آن هدایت مى کند، و با آن جز فاسقان را گمراه نمى کند.

 حال به بیت برمی گردیم:

به نام خداوند جان و خرد                   کزین برتر اندیشه بر نگذرد

فردوسی هم اگر چه در بیت اول، جان و خرد را از خلقت خدا مثال آورده است اما در بیت های بعدی، نمونه های دیگری را هم آورده :

خداوند کیوان و گردان سپهر    فروزندۀ ماه و ناهید و مهر

پس در بیت اول هم آن چه اهمیت دارد، این است که خداوند خالق پدیده هاست حالا این پدیده ها جان و خرد باشد یا کیوان و ماه و مهر و یا حتی مگس و پشه ، فردوسی می فرماید به نام خدایی که ما می توانیم این قدر از او بفهمیم که او خالق جان و خرد است و اگر بخواهیم بیشتر از این سعی کنیم و بخواهیم به چیستی خدا بپردازیم ، این مفهوم در ذهن محدود ما نمی گنجد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کادر متنی

کادر متنی

نویسنده :علی دلگشای

پایه نهم

پایه هشتم

 

پایه هفتم

 


نویسنده :علی دلگشای

دانلود برنامه مفید پردیس پارسی برای گوشی اندروید


نرم افزار اندرويد همراه معلم

نویسنده:علی دلگشای

نمونه سوالات ادبیات فارسی نوبت اول هر سه پایه متوسطه دوره اول

http://s9.picofile.com/file/8274918818/loading02.gif  http://s9.picofile.com/file/8274918818/loading02.gif   http://s9.picofile.com/file/8274918818/loading02.gif

پایه هفتم             پایه هشتم              پایه نهم

توسعه يافته توسط مرجع متخصصين دي ان ان - localized by DnnExpert

مرجع متخصصين دي ان ان - DnnExpert

مرجع متخصصين دي ان ان

پشتيباني مالي توسط فرسيکا - Sponsored by Farsica

فرسيکا - Farsica

فرسيکا